Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 8 °C pogoda dziś
JUTRO: 14 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Jerzy Szmit: Chcemy skomunikować drogowo i kolejowo województwo

Jerzy Szmit: Dla strony polskiej rosyjskie przepisy są nie do przyjęcia. Fot. Ł. Sadlak

Wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit. Fot. Ł. Sadlak

W poniedziałek 18 lipca nastąpiło uroczyste wbicie pierwszej łopaty na budowie drugiego odcinka obwodnicy Olsztyna. Dziesięć lat trwała batalia o zdobycie środków na jej budowę. Wiceminister infrastruktury i budownictwa, poranny gość Radia Olsztyn Jerzy Szmit, który uczestniczył we wczorajszej uroczystości przypomniał, że poprzedni rząd zapisał środki na tę inwestycję oraz na pozostałe drogi na Warmii i Mazurach tylko na papierze. Brakowało 90 mld złotych.

– Były to obietnice bez pokrycia – powiedział wiceminister Jerzy Szmit. – Dlatego jedna z pierwszych moich rozmów z ministrem Andrzejem Adamczykiem dotyczyła właśnie środków na budowę obwodnicy Olsztyna i dróg na Warmii i Mazurach.

Południowa obwodnica Olsztyna ma powstać w czasie 28 miesięcy. Wykonawcą jest Budimex SA. Obwodnica Olsztyn Południe i Olsztyn Wschód będzie kosztował 913 milionów złotych. Trasa będzie przebiegała przez gminy: Olsztyn, Stawiguda, Purda i Barczewo. Ominie miasto od południowego wschodu. Będzie przebiegać od drogi S51, w sąsiedztwie Tomaszkowa, przez Bartążek, Ostrzeszewo, Klebark Mały do trasy nr 16 na wysokości ogródków działkowych na Wójtowej Roli.

Wiceminister Jerzy Szmit przyznał, że południowa obwodnica jest przykładem gigantomanii, gdyż jest budowana w standardzie autostrady. Nowy rząd miał wybór, albo na półtora roku wstrzymać tę inwestycję i zmienić jej założenia, albo kontynuować według istniejącego projektu. Wybrano kontynuację, natomiast rząd starannie rozważy konieczność budowy północnej obwodnicy Olsztyna.

Musimy zobaczyć jaki wpływ na ruch będzie miało oddanie drogi krajowej numer 16 – powiedział gość Radia Olsztyn. – Jeśli siódemka przejmie ogromną część ruchu, który zmierza do granicy przez Olsztyn, Dywity, to zastanowimy się, czy wydatek rzędu kilku miliardów złotych jest potrzebny. Tym bardziej, że zostanie poprawione bezpieczeństwo ruchu poprzez budowę chodnika w Dywitach i realizację kolejnych inwestycji drogowych w Lidzbarku Warmińskim, Łojdach, Martianach.

W sprawie dalszej budowy drogi nr 16 wiceminister Szmit poinformował, że po wejściu w życie 28 lipca nowej ustawy o zamówieniach publicznych zostanie uruchomiony przetarg na przedstawienie koncepcji realizacyjnej odcinka od Borek Wielkich do Mrągowa, z jego obejściem. – Są już zapewnione 23 miliony złotych na prace koncepcyjne dalszego przebiegu drogi numer 16, bo okazało się, że również tego poprzednicy nie zrobili – dodał wiceminister Jerzy Szmit. Po wpięciu drogi nr 16 od Ełku do Knyszyna do Via Baltica oraz modernizacji linii kolejowej do Ełku, wschodnia część województwa zostanie znakomicie skomunikowana.

– Chcemy zakończyć kadencję ze skomunikowanym drogowo i kolejowo województwem – podsumował wiceminister Jerzy Szmit.

Z Jerzym Szmitem rozmawia Krzysztof Kaszubski.

00:00 / 00:00

 

(as)

 

 

 

Przeczytaj poprzedni wpis:
Tablice rejestracyjne aut z WiM do odbioru… w Gdańsku

Do końca tygodnia w Komendzie Miejskiej Policji w Gdańsku można odbierać tablice rejestracyjne znalezione podczas ostatniej ulewy. Kierowcy zgubili ich ponad 300. Część jeszcze czeka na...

Zamknij
RadioOlsztynTV