Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 15 °C pogoda dziś
JUTRO: 14 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Turystę na Warmię i Mazury ma przyciągnąć „eko” i kultura

Wioska teatralna w Węgajtach. Oferta kulturalna ma stać się magnesem przyciągającym turystów na Warmię i Mazury. Fot. Serhii Petrychenko

Stawiamy na eko trendy, łączenie kultury z turystyką, wspieranie kultury współczesnej i turystykę inteligentną. Powstała nowa strategia rozwoju turystyki województwa warmińsko-mazurskiego do 2025 roku.

W piątek (16 września) spotkali się w OIsztynie eksperci z branży turystycznej, którzy wymienili się najświeższą wiedzą i doświadczeniami z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego, lokalnych grup działania, lokalnych organizacji turystycznych, klastrów turystycznych oraz członkami Forum Turystyki. Powstała nowa strategia rozwoju turystyki województwa warmińsko-mazurskiego do 2025 roku. Współautor dokumentu Jacek Debis mówi, że trzeba było dostosować program do oczekiwań, a dziś niemal każdy chce być „eko”: – Turysta coraz częściej wybiera obiekt turystyczny, który mu się kojarzy z „ekologią”. Dlatego powstały cztery kierunki, które teraz będą wdrażane w naszym regionie. Pierwszy to eko trendy. Chodzi m.in. o wszelkie formy wypoczynku, bazę i jej zaplecze. Kolejny kierunek nazwano synergią kultury i turystyki. Czyli już nie tylko przyroda, nie tylko hotele dobrej jakości, które powstawały w poprzedniej edycji. – Dobrze widziane są propozycje edukacji artystycznej i kulturalnej – mówi Jacek Debis. – Dlatego teraz stawiamy bardziej na kulturę. Stąd też trzeci kierunek – kultura współczesna. Zakres działań w tym obszarze ma wpłynąć na przedłużenie sezonu wypoczynkowego, kultura działa cały rok i ożywia mniejsze miejscowości, które nie mają tak silnych walorów jak główne centra turystyki. I ostatni z kierunków, to turystyka inteligentna, która oprócz wdrażania nowinek technologicznych ma wykorzystywać potencjał ludzki. W wielu miejscowościach można spotkać hobbystów czy pasjonatów, którzy o wiele lepiej niż wyszkoleni przewodnicy mogą zaoferować swoje usługi turystom.

Trzeba było dostosować się do trendów oraz tendencji panujących w kraju i za granicą, stąd nowe kluczowe produkty, które mają wzmocnić wizerunek Warmii i Mazur. W poprzedniej strategii postawiono na Szlak Wielkich Jezior Mazurskich i promocję Kanału Elbląskiego. Tym razem kluczowe dla rozwoju turystyki maja być miasta i miasteczka Cittaslow i szlaki kulturowe. Te zdaniem marszałka województwa Marka Gustawa Brzezina już od dłuższego czasu są wizytówką regionu. Dyrektorka Departamentu Turystyki w Urzędzie Marszałkowskim w Olsztynie Dorota Zalewska-Bomba dodaje, że przy tworzeniu dokumentu chodziło o zmieniające się oczekiwania turystów, których na Warmii i Mazurach z każdym rokiem przybywa.

Pieniądze na projekty będzie można pozyskać z Regionalnego Programu Operacyjnego, ale też z LIDERA realizowanego przez lokalne grupy działania. O pieniądze będzie można starać się już w październiku.

 

(grab/as)

 

 

 

Przeczytaj poprzedni wpis:
W Elblągu obradują rektorzy publicznych szkół zawodowych

W Elblągu dobiega końca trzydniowe 25. Plenarne Zgromadzenie Konferencji Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych. W obradach uczestniczą uczelnie z całej Polski. Jednym z głównych celów Konferencji Rektorów...

Zamknij
RadioOlsztynTV