Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 3 °C pogoda dziś
JUTRO: 6 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Bernadeta Jabłońska: komunikujemy się „językiem żyrafy” a nie „szakala”

Bernadetta Jabłońska

Problem z komunikacją interpersonalną był tematem audycji Bliższe spotkania. Gościem audycji była terapeutka Bernadeta Jabłońska.

Izabela Malewska: Nie potrafimy ze sobą rozmawiać, słuchać drugiej osoby, no właśnie, nie potrafimy czy nie umiemy?

Bernadeta Jabłońska: Raczej nie umiemy. Sprawia to wariackie tempo życia, które powoduje, że mamy spory brak w uważności na relacje i na drugiego człowieka.

Izabela Malewska: To widać nie tylko w rodzinach, w których coraz mniej uwagi poświęcamy dzieciom, ale też w pracy czy tw relacjach sąsiedzkich. Nie wgłębiamy się, słuchamy jednym uchem.

Bernadeta Jabłońska: Bo koncentrujemy się na swoich potrzebach, bierzemy zbyt dużo obowiązków na siebie, co frustruje i powoduje stres. Zdrowa komunikacja jest wtedy, gdy potrafimy się empatycznie skomunikować z poziomu szacunku dla swoich potrzeb i uczuć, ale i potrzeb i uczuć drugiej osoby.

Izabela Malewska: Gdzie jest większy problem, w kontaktach zawodowych czy rodzinnych?

Bernadeta Jabłońska: Jeśli wyłącznie będziemy się koncentrować na swoich potrzebach, to wpłynie to, i na problemy zawodowe, i w sferze osobistej. Jeśli widzę złość, gniew, żal drugiej osoby, trzeba zareagować, okazać zrozumienie, pocieszyć. Masza Rosenberg, znana w świecie specjalistka od komunikacji interpersonalnej, mówi że uczucia są dziećmi potrzeb, naszym barometrem tego, czy potrzeby są zaspokojone, są uczucia, które płyną z ciała. Jeśli uważnie się przyglądamy, to zobaczym, że sąsiadka idzie zasmucona. Powinniśmy zapytać, dlaczego pani jest zasmucona. Często wystarczy ciepłe słowo.

Izabela Malewska: Jak walczyć z chłodem w kontaktach z drugim człowiekiem?

Bernadeta Jabłońska: Otworzyć się na potrzeby drugiego człowieka. Komunikowanie zakłóca krytykanctwo, czyli diagnozowanie, etykietowanie, opiniowanie. Krytyka, to mówienie co w twoim zachowaniu można zmienić, a krytykanctwo to ocena człowieka. Konstruktywna komunikacja opiera się, jak mówiła Masza Rosenberg, na używaniu „języku żyrafy”, bo żyrafa ma największy mięsień serca, języka empatii. Język szakala to język przemocy. Komunikacja składa się z 4 elementów: pierwszy – to co widzę, np. widzę, że trzasnęłaś/trzasnąłeś drzwiami, drugi – z uczuć i 3. potrzeb; widzę, że zatrzasnąłeś drzwi, a więc masz niezaspokojone uczucia i czwarty element – prośba, czy mógłbyś zamykać drzwi ciszej. Obserwacja, spostrzeżenie, co czuje druga osoba, a co płynie z mowy ciała i o co cię proszę.

Podsłuchaj rozmowy. Prowadziła Izabela Malewska.

00:00 / 00:00

 

(as)

ZOBACZ TAKŻE

Przeczytaj poprzedni wpis:
Jarosław Kaczyński: Dowództwo w Elblągu ma duże znaczenie polityczne

Prezes PiS Jarosław Kaczyński był gościem Porannych Pytań Polskiego Radia Olsztyn. Pytaliśmy gościa o znaczeniu ulokowania dowództwa batalionów NATO w Elblągu, podsumowanie roku rządów PiS, gospodarkę,...

Zamknij
/RadioOlsztyn
RadioOlsztynTV