Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 9 °C pogoda dziś
JUTRO: 2 °C pogoda jutro
Logowanie
 

„Budowa nie będzie uciążliwa dla mieszkańców Mierzei Wiślanej”. W piątek wykonawca przekopu przejmuje plac budowy

Fot. fotolia.pl

Plac budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną zostanie przekazany wykonawcy w piątek – poinformowała rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

Nową drogę wodną łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym wybuduje za 992 miliony złotych polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix. Termin rozpoczęcia prac będzie znany po przedstawieniu przez wykonawcę harmonogramu prac.

4 października w Elblągu podpisano umowę ws. budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Podpisy pod umową w obecności ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka złożyli dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kapitan żeglugi wielkiej Wiesław Piotrzkowski oraz przedstawiciele polsko-belgijskiego konsorcjum prezes NDI Małgorzata Winiarek – Gajewska i menedżer regionalny firmy Besix – Nic de Roeck.

Konsorcjum wybuduje port osłonowy od strony Zatoki Gdańskiej, kanał żeglugowy ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz sztuczną wyspę na Zalewie Wiślanym.

Jak mówił dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski wykonawca obiecał, że budowa nie będzie uciążliwa dla mieszkańców Mierzei.

Po przekazaniu placu budowy wykonawca zacznie swoje prace od budowy przyczółków i nabrzeży od strony Zalewu Wiślanego i od strony Zatoki Gdańskiej. Chodzi o to, żeby materiał i różnego rodzaju konstrukcje, które są potrzebne do realizacji przedsięwzięcia, były transportowane drogą wodną, odciążając w ten sposób mieszkańców i wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom.

Potem wykonane zostaną budowle hydrotechniczne od strony Zatoki Gdańskiej, następnie przejście przez Mierzeję Wiślaną, śluza wraz z bramami, dwoma mostami oraz hydrotechnika, zapewniająca dostęp do kanału od strony Zalewu Wiślanego. Na końcu zbudowana zostanie sztuczna wyspa o ponad 100-hektarowej powierzchni, która będzie służyła faunie i florze. Wyspa będzie siedliskiem w ramach ochrony środowiska.

Jak wskazał Wiesław Piotrzkowski, ochrona środowiska jest priorytetem, ale i wyzwaniem. Z tych względów prace budowlane hydrotechniczne i pogłębiarskie będą ograniczone czasowo w ciągu dnia, jak i roku.

Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około kilometra długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 metrów, długości 100 metrów i szerokości – 20 metrów. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Mierzeja Wiślana. Fot. fotolia

Autor: PAP/A.Libudzka
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy

Więcej w kanał, przekop
Historyczny moment dla Warmii i Mazur. Przekop przez Mierzeję Wiślaną staje się faktem

Najkorzystniejszą ofertę na wykonanie kanału żeglugowego złożyło polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix, które zaproponowało cenę 992 milionów 270 tysięcy złotych. Wykonawca ma 36 miesięcy na realizację...

Zamknij
RadioOlsztynTV