Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 14 °C pogoda dziś
JUTRO: 20 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Czy Olsztyn może być partnerem inwestycyjnym dla małych samorządów?

Od lewej: Krzysztof Kacprzycki, Piotr Grzymowicz, Daniel Zadworny i Bartłomiej Biedziuk

Miejski Obszar Funkcjonalny (MOF) to plan wspólnych inwestycji Olsztyna i sześciu sąsiadujących z nim gmin. Na jego realizację do 2025 roku przewidziano 58 milionów euro.

W debacie, której gospodarzem był Leszek Cimoch wzięli udział

  • Piotr Grzymowicz – prezydent Olsztyna
  • Daniel Zadworny – zastępca wójta gminy Dywity, sekretarz gminy
  • Krzysztof Kacprzycki -olsztyński radny SLD
  • Bartłomiej Biedziuk – z Forum Rozwoju Olsztyna, organizacji pozarządowej

Z zaproszenia do udziału w audycji nie przyjęli włodarze: Barczewa, Stawigudy, Jonkowa i Purdy.

Motto planu „nic tak nie jednoczy jak wspólny interes” jest logiczne, ale czy duże miasto może być partnerem inwestycyjnym dla małych samorządów ościennych? Czy strategia współpracy o nazwie Miejski Obszar Funkcjonalny nigdy by nie powstała gdyby takiego obowiązku nie nałożyła na Polskę Unia Europejska? Czy Olsztyn ma plany poszerzenia swoich granic? Jak to przeprowadzić bez konfliktu z sąsiadami?

Kilkudziesięciostronicowy dokument wymienia kilka celów. W ramach Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego realizowane są Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. Strategia powstała w oparciu o narzucony przez UE i Ministerstwo Infrastruktury szablon. Na projekty twarde są zarezerwowane 42 miliony euro na miękkie 16,5 miliona. Oznacza to, że na inwestycje infrastrukturalne jest około 190 milionów złotych. Na walkę z biedą i wyrównywanie szans pieniądze są znaczące, bo ponad 72 miliony złotych.

Posłuchaj debaty Polskiego Radia Olsztyn

Goście debaty skomentowali także rządowy pomysł wprowadzenia dwukadencyjności wójtów, burmistrzów i prezydentów. W lokalach wyborczych miałyby być kamery, przezroczyste urny, a członkowie komisji będą mięli obowiązek wspólnego liczenia głosów, a nie w podgrupach jak w tej chwili, żeby było szybciej. Nie wiadomo czy kadencje obecnym włodarzom będą liczone wstecznie, czy wszystkim od zera?

Piotr Grzymowicz – prezydent Olsztyna. Fot. B. Świerkowska-Chromy

Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz

Czy powinna być dwukadencyjność? Pewne założenia są słuszne (…)  Natomiast ogłaszanie coraz to nowych różnych zmian należy traktować w kategoriach politycznych (…) Obóz, dzisiaj rządzący, chce  zawłaszczyć wszystko. Myślę, że nie tędy droga, bo to mieszkańcy powinni oceniać dotychczasowe władze (…) Nie powinno to być prowadzone z dnia na dzień, a być może w nocy. Powinna się odbyć na ten temat szeroka dyskusja. generalnie jestem za tym, żeby ta kadencyjność była.

Daniel Zadworny – z-ca wójta gminy Dywity. Fot. B. Świerkowska-Chromy

Zastępca wójta gminy Dywity Daniel Zadworny

Moje stanowisko zastępcy wójta nie pochodzi z wyborów, ale z nominacji (…) natomiast wydaje mi się, że pewne zmiany w zakresie prawa wyborczego powinny nastąpić. Według mnie ta rotacyjność mogłaby zostać uruchomiona poprzez zmianę ordynacji wyborczej w takim zakresie, że do wyborów, do powiatów czy też do organów przedstawicielskich sejmików województwa powinny być wprowadzone jednomandatowe okręgi wyborcze. Wówczas rzeczywiście społeczeństwo by się uruchomiło i ta rotacja społeczna byłaby duża. Jeżeli dzisiaj zobaczymy na skład poszczególnych rad powiatów, czy sejmików to okaże się, że większość przedstawicieli to są działacze partyjni.

Krzysztof Kacprzycki – olsztyński radny SLD. Fot. B. Świerkowska-Chromy

Krzysztof Kacprzycki – olsztyński radny SLD

Ja bym wolał, żeby wygrywał najlepszy, a nie tylko ten co może.

Bartłomiej Biedziuk – Forum Rozwoju Olsztyna. Fot. B. Świerkowska-Chromy

Od lewej: olsztyński radny Krzysztof Kacprzycki, prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz, wicewójt Dywit Daniel Zadworny i Bartłomiej Biedziuk z FRO

Więcej w Olsztyn, gminy, Miejski Obszar Funkcjonalny
Czy w Olsztynie można zamienić samochód na komunikację miejską?

Czy jesteśmy w stanie zrezygnować z jeżdżenia autem do pracy? Czy poruszanie się komunikacją miejską, albo na piechotę jest szybsze? Jak powinno wyglądać idealne zagospodarowanie przestrzenne...

Zamknij
RadioOlsztynTV