Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 7 °C pogoda dziś
JUTRO: 9 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Dlaczego tak długo czekaliśmy na przekop przez Mierzeję Wiślaną

Fot. Ł. Sadlak

Ruszyła budowa kanału żeglugowego przez  Mierzeję Wiślaną. Kanał o długości około 1,3 kilometra i głębokości 5 metrów ma ułatwić transport wodny pomiędzy Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską.

Do portu w Elblągu będą mogły wpływać statki o max. długości 100 metrów, szerokości 20 metrów i zanurzeniu do 4 metrów. Oddanie inwestycji do użytku planowane jest na 2022 rok.

Wojciech Żurawski, kapitan żeglugi wielkiej, elblążanin, człowiek od wielu lat związany z morzem, z Elblągiem i z Urzędem Morskim był gościem Miry Stankiewicz.

M. Stankiewicz: Dziś jest pan także koordynatorem budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną?

W. Żurawski: Ten koordynator, to może troszeczkę za mocno powiedziane. Jestem w tej grupie, która zajmuje się sprawą kanału przez Mierzeję Wiślaną, czyli drogą wodną łączącą Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Tak bym powiedział.

M. Stankiewicz: To świadczy o tym, że jest pan zwolennikiem tej inwestycji?

W. Żurawski: Zwolennikiem jestem od zawsze, jeszcze jak nie pracowałem w Urzędzie Morskim. Wiele lat temu, kiedy pracowałem w Polskich Liniach Oceanicznych często rozmawialiśmy o tym jako marynarze. Wszyscy słyszeli, że taki kanał miał być. Byli tacy, którzy już przed nami chcieli wybudować, ale wyszło jak wyszło. Doczekaliśmy takich czasów, że może tym razem się nam uda.

M. Stankiewicz: Wszystko na to wskazuje.

W. Żurawski: Wszystko na to wskazuje i cieszę się bardzo, że doczekałem tego czasu.

M. Stankiewicz: Dlaczego ten pomysł trudno było wprowadzić w życie?

W. Żurawski: Za tym słowem „trudno” kryje się wiele rzeczy i ciężko nam dochodzić dlaczego tak było. Przez cały czas w Urzędzie Morskim ten temat się przewijał. W każdym bądź razie przez wiele, wiele ostatnich lat prowadziliśmy różnego rodzaju badania, opracowania na zlecenie Urzędu Morskiego. Szczególnie chodzi o te wszystkie badania środowiskowe, bo to było głównym tematem w dyskusjach – robić czy nie robić, można czy nie można, co się stanie jakby taki kanał powstał, czy lepiej go nie budować. Powiedziałbym, że teraz nabrało to aktywnych działań. To, co teraz się dzieje, to już praktycznie rozpoczęcie realizacja tej inwestycji.

Posłuchaj rozmowy z Wojciechem Żurawskim

Pierwsze jednostki przez Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 roku. Inwestycja ma kosztować około 880 milionów złotych, będzie finansowana w całości z budżetu państwa.

Arkadiusz Zgliński, dyrektor Portu Morskiego w Elblągu był gościem Miry Stankiewicz.

M. Stankiewicz: O budowie kanału myślano już kilka wieków wstecz.

A. Zgliński: Jak najbardziej, od dawna myślano o tym, żeby dostępność do morskiego portu była zapewniona. Zresztą geograficznie kiedyś Mierzeja Wiślana była naturalnie poprzecinana tak, że był wtedy dostęp. W ramach naturalnych prądów wodnych i zamuleń mierzeja zarosła naturalnie. Później, w latach wojennych, w czasie okupacji były plany ponownego przecięcia. Później sam wielki inżynier Eugeniusz Kwiatkowski również miał takie plany, których nie zdążył zrealizować. Teraz widzimy, że po wielu, wielu latach dochodzi do finalnej realizacji tego projektu.

M. Stankiewicz: To jest inwestycja, na którą nie tylko port morski czeka, choć to wy będziecie tym głównym beneficjentem.

A. Zgliński: Na czymś trzeba oprzeć argumenty. My jesteśmy portem morskim. Przypomnę, jako Elbląg posiadamy infrastrukturę portową: nabrzeża, place składowe, magazyny, dostęp do torów kolejowych również na niektórych terminalach. Natomiast – podkreślałem wielokrotnie – że to nie jest inwestycja tylko dla elbląskiego portu. To jest inwestycja, która wpłynie na rozwój wszystkich portów nadzalewowych zarówno po stronie województwa warmińsko – mazurskiego jak i po stronie województwa pomorskiego.

M. Stankiewicz: Co o tej inwestycji sądzą „konkurenci”. Czy oni się życzliwie przyglądają, czy kibicują?

A. Zgliński: Jak najbardziej. Jestem przekonany, że inwestorzy prywatni czekają na realizację tej inwestycji, aby mogli skorzystać z tej dostępności drogi transportowej do innych portów, w tym właśnie tych o podstawowym znaczeniu dla gospodarki państwa. Mam na myśli najbliższy port w Gdańsku, ale i port w Gdyni. Po realizacji projektu wreszcie elbląski port będzie otwarty nie tylko na porty polskie, ale również porty Europy Zachodniej i porty skandynawskie.

Posłuchaj rozmowy z Arkadiuszem Zglińskim

Zalew Wiślany jest częścią Morza Bałtyckiego, a konkretnie Zatoki Gdańskiej. Aby statki mogły  swobodnie wpływać do portu w Elblągu, potrzebny jest przekop Mierzei. Na budowie kanału skorzysta wiele okolicznych gmin.

Andrzej Lemanowicz, burmistrz Tolkmicka był kolejnym gościem Miry Stankiewicz.

M. Stankiewicz: Jest pan wielkim zwolennikiem budowy kanału?

A. Lemanowicz: Uważam, że budowa kanału jest bardzo ważną inwestycją. Zalew jest bardzo ciekawym akwenem, który z roku na rok zdobywa coraz większe uznanie i coraz więcej osób chce spędzać tutaj wolny czas, ale nadal jest wykorzystany tylko w kilkudziesięciu procentach swoich możliwości. Dlatego uważam, że jest potrzebny impuls, a takim impulsem może być przekop Mierzei Wiślanej.

M. Stankiewicz: Czy dla gminy ta możliwość swobodnej żeglugi i przyjmowania różnych jednostek ma także walor gospodarczy?

A. Lemanowicz: Moim zdaniem będziemy starali się do tego dążyć, żeby oprócz walorów turystycznych był także walor gospodarczy. Jako gmina staliśmy się opracowywać rozwój portów i przystani na terenie gminy Tolkmicko, ale także i innych części Zalewu Wiślanego. Dlatego jestem przekonany, że w niedługim czasie po przekopie także i przesył towarów z naszych portów z gminy Tolkmicko będzie możliwy.

Posłuchaj rozmowy z Andrzejem Lemanowiczem

O „Pętli Żuław” – sieci portów, przystani żeglarskich i pomostów i wyjątkowym szlaku, który liczy ponad 300 kilometrów mówili Michał Górski i Bogdan Justyński.

Posłuchaj rozmowy

00:00 / 00:00
00:00 / 00:00
00:00 / 00:00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Więcej w gospodarka, rozwój, przekop
Przekop przez Mierzeję Wiślaną coraz bliżej. Pierwsze łopaty poszły w ruch

Prawdopodobnie w listopadzie zostanie wydana decyzja środowiskowa dla kanału przez Mierzeję Wiślaną. Poinformowali o tym na uroczystości związanej z zakończeniem wytyczenia przyszłego przekopu minister gospodarki morskiej...

Zamknij
RadioOlsztynTV