Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 2 °C pogoda dziś
JUTRO: 6 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Dzwon okrętowy z początku XX w. trafił do Muzeum w Ostródzie

Zwodowana w 1912 r. „Lilia Wodna” mogła zabrać na pokład prawie 80 pasażerów. Fot. Facebook Muzeum Ostróda

Do zbiorów Muzeum w Ostródzie trafił dzwon okrętowy ze zbudowanego w 1912 roku statku pasażerskiego „Lilia Wodna”. Była to pierwsza jednostka białej floty pływającą po Kanale Elbląskim.

Jak powiedział Łukasz Szczepański z Muzeum w Ostródzie, jest to pamiątka unikatowa w skali regionu, bo w muzealnych zbiorach nie było dotychczas tego typu eksponatów pochodzących ze statków wycieczkowych żeglugi śródlądowej. Były jedynie zdjęcia, grafiki i dokumenty związane z białą flotą pływającą przed II wojną światową po Kanale Elbląskim.

Dzwon jest zachowany w bardzo dobrym stanie i atrakcyjny wizualnie. Zostanie wyeksponowany na stałej wystawie w naszym muzeum.

Cenną pamiątkę podarował muzeum ostródzki artysta plastyk Wojciech Gawor. Jak mówił, ma nadzieję, że dzwon okrętowy stanie się elementem wystawy poświęconej historii kanału i żeglugi. Dodał, że ten przedmiot należał wcześniej do jego ojca i prawdopodobnie został wyłowiony na początku lat 70. ubiegłego wieku podczas nurkowania w Jeziorze Drwęckim.

Lilia Wodna
Zabytkowy dzwon pochodzi ze statku „Lilia Wodna” (niem. „Seerose”), który był pierwszą jednostką żeglugi turystycznej na Kanale Elbląskim. Wcześniej ta droga wodna była wykorzystywana jedynie na potrzeby transportu towarowego. Zwodowana w 1912 r. w elbląskiej stoczni „Lilia Wodna” była drewnianą łodzią motorową, która mogła zabrać na pokład prawie 80 pasażerów. Należała do ostródzkiego armatora Adolfa Tetzlaffa, który na początku XX wieku postanowił zorganizować rejsy turystyczne po Kanale Elbląskim i stworzył własną flotyllę statków wycieczkowych. Statki zostały zatopione przez Niemców pod koniec II wojny św. przed nadejściem Armii Czerwonej.

Jak pisze badacz historii ostródzkiej żeglugi Ryszard Kowalski, w lutym 1946 r. jako pierwszy z wraków próbowano wydobyć z jeziora „Lilię Wodną”, ale uszkodzony kadłub rozpadł się i silnik trzeba było przełożyć do innej jednostki. Pozostałe wydobyte statki udało się wyremontować i były ponownie używane do żeglugi.

Kanał Elbląski
Zbudowany w latach 1844-60 Kanał Elbląski łączy jeziora zachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. Jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu systemowi 5 pochylni z tzw. suchym grzbietem. Statki turystyczne, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne.

W 2011 riku Kanał Elbląski został uznany za Pomnik Historii. Miejscowe samorządy starają się o wpisanie go na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Dzwon ze statku pasażerskiego „Lilia Wodna”. Fot. Muzeum Ostróda

Autor: PAP
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy

ZOBACZ TAKŻE

Więcej w Ostróda, Kanał Elbląski, dzwon, okręt, Lilia Wodna, muzeum w Ostródzie
Nocny pożar w jednym z bloku w Ostródzie. Akcja gaśnicza trwała kilka godzin

Trwa ustalanie przyczyn wybuchu pożaru mieszkania w bloku przy ulicy Jagiełły w Ostródzie. Ogień pojawił się we wtorek późnym wieczorem w mieszkaniu na drugim pietrze czteropiętrowego...

Zamknij
/RadioOlsztyn
RadioOlsztynTV