Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 12 °C pogoda dziś
JUTRO: 16 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Kanał przez Mierzeję Wiślaną zaprojektuje konsorcjum gdańskich firm

Projekt drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską opracowany przez Urząd Morski w Gdyni

Urząd Morski w Gdyni rozstrzygnął przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Projekt kanału wykona konsorcjum dwóch firm: Mosty Gdańsk oraz Projmors Biuro Projektów Budownictwa Morskiego.

Dokumentacja ma być gotowa w połowie 2018 roku i będzie kosztować 5 milionów 200 tysięcy złotych. Sama budowa kanału, która miałaby ruszyć w tym samym roku i zakończyć najpóźniej do 2022 roku na kosztować – według szacunków – około 880 milionów złotych.

Przetarg na wykonanie projektu przekopu Mierzei Wiślanej został ogłoszony na początku października. Jego rozstrzygnięcie przedłużono ponieważ oferenci zadali Urzędowi Morskiemu w Gdyni ponad sto dodatkowych pytań dotyczących szczegółowej specyfikacji przetargu. Ostatecznie zgłosiły się dwa konsorcja, które tworzą trójmiejskie firmy. Pierwsze konsorcjum – Mosty Gdańsk i Projmors, drugie – Transprojekt Gdański i Wuprohyd z Gdyni. Wygrało konsorcjum Mosty Gdańsk i Projmors, które zaoferowało cenę o ponad 2 miliony złotych niższą. Wykonanie dokumentacji wycenili na 5 milionów 252 tysiące złotych. Drugie konsorcjum – Transprojekt Gdański i Wuprohyd z Gdyni – zaoferowało natomiast cenę 7 milionów 347 tysięcy złotych.

Na wykonanie dokumentacji projektowej Urząd Morski w Gdyni zaplanował 6 milionów złotych. W najbliższym czasie ma zostać podpisania umowa między Urzędem Morskim a zwycięzcami przetargu.

Zamówienie Urzędu Morskiego w Gdyni obejmuje nie tylko projekt techniczny kanału łączącego Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Konsorcjum musi także m.in. wykonać raport oddziaływania na środowisko, badania falowania i ruchu rumowiska dla trzech lokalizacji, zaprojektować połączenia drogowe i mostowe oraz modernizację wejścia do elbląskiego portu, zaprojektować sztuczną wyspę na Zalewie Wiślanym, wykonać pobór i badanie osadów dennych, wykonać inwentaryzację istniejącego obiektów terenowych i brzegu morskiego oraz wykonać badania geologiczne.

Wykonawcy na przygotowanie projektu będą mieli 18 miesięcy od daty podpisania umowy. Przez kolejne 56 miesięcy będą też sprawować nadzór autorski nad dokumentacją w czasie budowy.

Aby przyspieszyć prace 13 grudnia rząd przyjął projekt ustawy o inwestycjach związanych z planowanym przekopem Mierzei Wiślanej. Dokument określa zasady przygotowania, realizacji i finansowania budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Uchwalenie ustawy pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych w 2018 roku. W projekcie są zapisy dotyczące źródeł finansowania i możliwości wykupu ziemi wraz z wypłatą odszkodowania. Regulacja skraca i upraszcza także procedury konieczne do przeprowadzenia inwestycji. Chodzi o konieczność uzyskania uzgodnień, pozwoleń, opinii, warunków, zgód czy stanowisk wymaganych przez różne przepisy.

Kanał powstanie prawdopodobnie w okolicach dawnej osady Nowy Świat w gminie Sztutowo. Pod uwagę brane są także dwie inne lokalizacje, są to Skowronki w gminie Sztutowo i Nowa Karczma czyli część Krynicy Morskiej). Cała inwestycja zostanie sfinansowana z budżetu państwa. Jej koszt wyniesie około 880 milionów złotych.

Wizualizacja kanału przez Mierzeją Wiślaną

Zalew Wiślany – zdjęcie satelitarne

(bsc)

ZOBACZ TAKŻE

Więcej w kanał, przekop, przetarg, Zalew Wiślany, Mierzeja Wiślana
Powoli opada poziom wody w rzece Elbląg

Powoli stabilizuje się sytuacja na Żuławach Elbląskich spowodowana cofką wód z Zalewu Wiślanego. Zagrożenie powodziowe wciąż występuje, ale woda zaczyna opadać. O północy rzeka Elbląga osiągnęła...

Zamknij
/RadioOlsztyn
RadioOlsztynTV