Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 26 °C pogoda dziś
JUTRO: 26 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Po dwóch latach od naprawy mechanizmy Kanału Elbląskiego znowu będą remontowane.

Kanał Elbląski Fot. Łukasz Węglewski

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku rozstrzygnął przetarg na naprawę mechanizmów pochylni Kanału Elbląskiego. Wady i usterki, które uwidoczniły się od czasu rewitalizacji tej drogi wodnej w 2015 r., mają być usunięte przed sezonem żeglugowym.

W przetargu jako najkorzystniejszą wybrano ofertę firmy, która zaproponowała cenę ponad 612 tys. zł. Naprawa mechanizmów pochylni ma objąć m.in. nieszczelne skrzynie wodne i zawory główne, spowodowane korozją dziury na łopatach koła wodnego w Buczyńcu i doraźne zabezpieczenie wózków do przeciągania jednostek pływających.

Jak poinformował PAP rzecznik prasowy Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz, umowa z wyłonionym w przetargu wykonawcą zostanie podpisana w najbliższym czasie. Prace mają być przeprowadzone i zakończone przed rozpoczęciem tegorocznego sezonu żeglugowego, czyli najpóźniej do 27 kwietnia.

Istniejący od ponad 150 lat Kanał Elbląski przeszedł niedawno gruntową rewitalizację. Zakończyła się ona w maju 2015 r. i objęła również infrastrukturę techniczną pięciu zabytkowych pochylni.

Według rzecznika wykonane wówczas prace „zostały odebrane jako przeprowadzone prawidłowo”. Jak przyznał, od dopuszczenia pochylni do użytku minęły dwa sezony żeglugowe, w trakcie których uwidoczniły się wady i usterki elementów mechanizmów. Dodał, że były one zgłaszane wykonawcy w ramach gwarancji.

Pinkiewicz zaznaczył, że prace wykonane podczas rewitalizacji mają pięcioletnią gwarancję. Jego zdaniem w trakcie realizacji zgłoszeń gwarancyjnych RZGW w Gdańsku wyznaczył ostateczny termin usunięcia wad na 31 grudnia 2016 r. „Ponieważ do tego momentu wykonawca napraw nie dokonał, zmuszeni byliśmy znaleźć wykonawstwo zastępcze. W tym celu został ogłoszony przetarg” – wyjaśnił.

W ocenie rzecznika w ostatecznym rozrachunku za prace gwarancyjne zapłaci ten, kto udzielił gwarancji, czyli wykonawca rewitalizacji. „Stoimy na stanowisku, że gwarant musi wywiązać się ze swoich obowiązków” – podkreślił.

Zbudowany w latach 1844-60 Kanał Elbląski łączy jeziora zachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. Jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem – w Buczyńcu, Kątach, Oleśnicy, Jeleniach i Całunach. Statki i jachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne.

W ramach rewitalizacji wyremontowano pochylnie i śluzy, wzmocniono brzegi, pogłębiono niektóre odcinki i wykonano inne prace związane z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem żeglugi. Inwestycja kosztowała ok. 111 mln zł, z czego ponad 48 mln zł stanowiło dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. W ub. roku Kanał Elbląski został nagrodzony w konkursie „Zabytek Zadbany”, organizowanym przez Narodowy Instytut Dziedzictwa.

(PAP)

ZOBACZ TAKŻE

Więcej w Elbląg, żeglarstwo, Ostróda, Kanał Elbląski
Ostróda przez dwa dni była stolicą Polskiej motoryzacji. Zobacz zdjęcia z Arena Motor Show 2017

  Auto Moto Arena 2017 (AMA) jest już IV edycją imprezy, będącej największym motoryzacyjnym show w północnej Polsce. Każde kolejne wydanie AMA ma coraz szerszy zakres...

Zamknij
/RadioOlsztyn
RadioOlsztynTV