Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 3 °C pogoda dziś
JUTRO: 1 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Prezenty pod choinkę jeszcze nie kupione, a już czekamy na poświąteczne wyprzedaże

Fot. Fotolia.com

Co trzeci badany zamierza wydać minimum 300 zł w trakcie poświątecznych i noworocznych wyprzedaży – wynika ze środowego raportu KPMG.  Najchętniej kupowane w promocji są obuwie, odzież, kosmetyki oraz elektronika.

W najbliższym czasie co trzeci konsument, który wziął udział w badaniu, zamierza przeznaczyć minimum 300 zł na zakupy podczas wyprzedaży poświątecznych i noworocznych, a kolejne 17 proc. konsumentów na zakupy chce wydać od 200 do 300 zł. Blisko co czwarty respondent odpowiedział, że nie zaplanował jeszcze budżetu do wydania podczas promocji sezonowych

– wynika z raportu KPMG w Polsce pt. „Wyprzedaże i promocje – jak zmieniają się zwyczaje zakupowe Polaków”. Największym zainteresowaniem cieszą się niezmiennie: buty, odzież, kosmetyki oraz elektronika i AGD. W pierwszych trzech kategoriach zakupów dokonują przede wszystkim kobiety. Elektronikę i AGD najczęściej zaś kupują mężczyźni (71 proc. mężczyzn, 45 proc. kobiet).
Promocyjne zakupy obuwia i odzieży zdominowane są przez konsumentów w wieku poniżej 45 lat. Na dalszych miejscach znalazły się artykuły dla dzieci, meble i wyposażenie wnętrz, sprzęt sportowy, biżuteria i zegarki oraz produkty i usługi związane z turystyką i wypoczynkiem.Badanie pokazało, że blisko 50 proc. respondentów przyznało, że wstrzymuje się z decyzjami zakupowymi do momentu rozpoczęcia wyprzedaży lub promocji. 38 proc. odpowiedziało, że zakupy promocyjne robi spontanicznie.
Wstrzymywanie się z realizacją zakupów jest bardziej specyficzne dla mężczyzn – 54 proc. i konsumentów poniżej 35. roku życia (52 proc.). Zdecydowana większość Polaków, czyli 88 proc. najchętniej korzysta z tradycyjnych wyprzedaży sezonowych, 54 proc. z promocji, które oferują darmowe dostawy, 50 proc. z całorocznych promocji na wybrany asortyment, a 47 proc. kupuje w Czarny Piątek, z kolei 17 proc. w Cyfrowy Poniedziałek.Ponad połowa cyfrowych konsumentów (58 proc.) wskazuje stronę internetową, jako najwygodniejszy kanał za pośrednictwem, którego dokonuje zakupów.Badanie wykazało, że atrakcyjna cena produktu jest główną motywacją do podjęcia decyzji o zakupie – takiej odpowiedzi udzieliło 76 proc. ankietowanych. Impulsem podczas zakupów kieruje się tylko co dziesiąty konsument. Z drugiej strony cena jest również głównym kryterium, które decyduje o finalnym wyborze sprzedawcy wybranego towaru. Dla 83 proc. Polaków najważniejszym czynnikiem decydującym o sklepie, w którym będą robione zakupy, jest czynnik finansowy.
Autor: A. Oksiuta/PAP
Redakcja: A.Podbielska

ZOBACZ TAKŻE

Więcej w święta, zakupy
Świąteczna pastorałka Radia Olsztyn w prezencie dla naszych słuchaczy. Posłuchaj i zaśpiewaj z razem nami!

Słowa pastorałki napisał Marek Markiewicz, muzykę skomponował Jaromir Wroniszewski, realizacją muzyczną zajął się Ryszard Szmit. Pastorałkę śpiewają najpiękniejsze głosy naszego radia. Solistami są: Monika Szczygło i...

Zamknij
/RadioOlsztyn
RadioOlsztynTV