Strona główna Radio Olsztyn
Olsztyn
DZIŚ: 2 °C pogoda dziś
JUTRO: 4 °C pogoda jutro
Logowanie

Prof. Marek Sarna: Polska astronomia i badania kosmiczne są powyżej poziomu światowego

Prof. Marek Sarna, prezes Polskiego Towarzystwa Astronomicznego.

Polscy astronomowie piszą list otwarty do ministra nauki i szkolnictwa wyższego i proszą o zachowanie dyscypliny naukowej jaką jest Astronomia i Badania Kosmiczne – mówił w Porannych pytaniach prof. Marek Sarna, prezes Polskiego Towarzystwa Astronomicznego.

Polscy astronomowie, którzy obradowali w Olsztynie zaprotestowali przeciwko usunięciu astronomii z listy głównych dyscyplin naukowych i połączeniu jej z naukami fizycznymi.

Oficjalnie żadne komunikaty nie zostały opublikowane ani przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ani na internetowych stronach rządowych. W momencie, kiedy tego typu informacje dotarły do nas staraliśmy się do tego odnieść merytorycznie.

Marek Sarna podkreślał, że likwidacja dziedziny „Astronomia” oznacza likwidację sekcji astronomii w Narodowym Centrum Nauki.

Wchodzimy wtedy do większej puli naukowców, gdzie dla przykładu na dziesięć osób jest jeden albo dwóch przedstawicieli astronomii i przegrywamy konkurencję z innymi dziedzinami fizyki, bo jesteśmy wsadzeni do jednego worka (…) Niektórzy dziekani stwierdzili: jeżeli nie będzie dziedziny astronomii, to po co samodzielne jednostki astronomiczne przy uniwersytetach, połączmy je a będzie taniej, lepiej i przyjemniej.

Gość Porannych pytań przypomniał, że jeśli chodzi o astronomię, istnieją dwie organizacje: Polskie Towarzystwo Astronomiczne i Komitet Astronomii Polskiej Akademii Nauk. Zapowiadane zmiany organizacyjne mogą doprowadzić do straty pozycji, którą ma astronomia.

Jeśli chodzi o polską astronomię i badania kosmiczne jesteśmy nie na poziomie europejskim, ale powyżej poziomu światowego (…) Odkryliśmy dyski protoplanetarne, czyli to z czego powstaliśmy i z czego formowała się Ziemia.

W przyszłym roku w Olsztynie odbędzie się 39. Zjazd Polskiego Towarzystwa Astronomicznego.
Posłuchaj rozmowy Marka Lewińskiego z Markiem Sarną