Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 1 °C pogoda dziś
JUTRO: 8 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Przyjęto harmonogram prac przy przekopie Mierzei Wiślanej

Fot. Fotolia.pl

Urząd Morski w Gdyni zaakceptował harmonogram prac budowlanych przedłożony przez wykonawcę kanału przez Mierzeję Wiślaną.

W pierwszym etapie budowy zostaną przygotowane stanowiska postojowe od strony Zatoki Gdańskiej, tak by wywozić ziemię z urobku i sprowadzać wielkogabarytowe elementy stalowe

– powiedział wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.

Obecnie trwa grodzenie i niwelowanie terenu. Prowadzona będzie też budowa portu osłonowego i falochrony od strony Zalewu Wiślanego. Od kilku tygodni, w miejscu planowanego przekopu, generalny wykonawca, czyli polsko-belgijskie konsorcjum firm NDI i Besix, prowadzi prace organizacyjne i przygotowawcze.

Budowa ma być jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców.

Chcemy zrobić to w taki sposób, by jak najmniej zamykać drogę wojewódzką ze Sztutowa do Krynicy Morskiej, dlatego dużo prac będzie prowadzonych od strony wody, ale i nocą.

Wiceminister gospodarki morskiej odniósł się także do działań aktywistów Obóz dla Mierzei Wiślanej, którzy wysłali ostatnio listy do komisarza ds. środowiska, oceanów i rybołówstwa Komisji Europejskiej. Napisali w nim, że nie zgadzają się na łamanie prawa i niszczenie dziedzictwa przyrodniczego w imię doraźnych celów politycznych.

Grzegorz Witkowski powiedział, że ta argumentacja nie zmienia się od kilku lat i podkreślił, że czas dyskusji już się skończył.

Jesteśmy gotowi cały czas wyjaśniać te wątpliwości, ale radziłbym już nie skarżyć się na Polskę do organów unijnych. Decyzja o budowie przekopu została podjęta po bardzo szerokich konsultacjach i czas najwyższy na właściwą budowę, na którą mieszkańcy Elbląga, ale i regionu czekają już bardzo wiele lat.

Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo województwo warmińsko-mazurskie. Projekt jest jednocześnie realizowany pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Do końca roku Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ) ma wydać rozstrzygnięcie w sprawie decyzji środowiskowej dla inwestycji. Decyzję wydaną przez Regionalną Dyrekcję (RDOŚ) w Olsztynie pozwalającą na budowę pod pewnymi rygorami przyrodniczymi zaskarżyły zarząd województwa  pomorskiego i organizacje ekologiczne.

Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Wizualizacja Kanału Żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Fot. materiały prasowe

Mierzeja Wiślana. Fot. fotolia

Autor: PAP
Redakcja: K.Kantor/B.Świerkowska-Chromy

Więcej w kanał, przekop
Marek Gróbarczyk: Nie ma żadnych opóźnień, a zagrożenie ekologiczne spowodowane przekopem Mierzei Wiślanej to polityczne działanie Rosji

Główny wykonawca instaluje się na placu budowy, nie mamy żadnych opóźnień - tak o pracach związanych z przekopem Mierzei Wiślanej mówi minister gospodarki morskiej i żeglugi...

Zamknij
RadioOlsztynTV