Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 13 °C pogoda dziś
JUTRO: 17 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Radni Babalski, Głażewski i Szewczyk popierają utworzenie w Olsztynie kolei miejskiej

Od lewej: Robert Szewczyk (PO), Jarosław Babalski (PiS) i Tomasz Głażewski (Nowoczesna). Fot. B. Świerkowska-Chromy

O miejskiej kolei w Olsztynie, nowej linii tramwajowej, śmieciach trafiających do ZGOK-u i łańcuchu reprezentacyjnym dla prezydenta Olsztyna – rozmawiali goszczący w Porannych Pytaniach miejscy radni: Jarosław Babalski (PiS), Robert Szewczyk (PO) i Tomasz Głażewski (Nowoczesna). Z radnymi rozmawiał Leszek Cimoch.

Kolej miejska

Radni komisji inwestycji i rozwoju Olsztyna dyskutowali w Polskim Radiu Olsztyn o planach PKP i ministerstwa infrastruktury dotyczących stworzenia w stolicy Warmii i Mazur kolei miejskiej. Szacuje się, że jej wybudowanie będzie kosztować około 21 milionów złotych. Przy przebiegających przez Olsztyn torach kolejowych miałyby powstać cztery przystanki: przy al. Wojska Polskiego, ulicach Bałtyckiej i Hozjusza, a także na Dajtkach.

Robert Szewczyk z Platformy Obywatelskiej jest przekonany, że pomysł stworzenia kolei miejskiej wesprze prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz. Radny cieszy się, że temat, który nie jest nowy nabiera realnych kształtów. Jak mówi, miasto z pewnością weźmie udział w tym projekcie, tym bardziej, że będzie on realizowany przy wsparciu funduszy europejskich. – Po stronie miasta będzie także promocja takiej linii – dodał.

Tomasz Głażewski z Nowoczesnej uważa, że na efekt komunikacyjny będziemy musieli poczekać, ale najważniejsze jest to, że minister Jerzy Szmit zna bolączki Olsztyna i potrafił przekonać kolej do tej inwestycji. – Zobaczymy jeszcze co będzie jeździć i czy w pociągach będą pasażerowie – mówił.

Jarosław Babalski uważa, że kolej miejska jest tematem z brodą, bo ciągnie się już od 10 lat. Radny Prawa i Sprawiedliwości cieszy, że pojawiła się propozycja rewitalizacji 8-kilometrowego odcinka. – Deklaracje padły, problem w tym, czy władze Olsztyna są tym zainteresowane – dodał.

Robert Szewczyk cieszy się, że wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit rozumie problemy Olsztyna i kontynuuje takie projekty jak połączenie kolejowe Olsztyn – Braniewo, które miało być naszym otwarciem na Kaliningrad i miało tam powstać szybkie przejście kolejowe. – Szkoda jednak, że rząd zamknął mały ruch graniczny – mówił. Radny PO ma nadzieję, że przyszłości MGR zostanie przywrócony.

Nowa linia tramwajowa

Goście Porannych Pytań rozmawiali także o nowej linii tramwajowej na Piłsudskiego w Olsztynie, między ulicami Wyszyńskiego i Kościuszki. Radni zastanawiali się nad tym, czy szyny tramwajowe powinny biec środkiem, czy bokiem ulicy. Przedstawiciele trzech klubów zgodnie orzekli, że najlepszym wariantem byłoby poprowadzenie torów bokiem wspomnianej ulicy. Radni zgodnie przyznali, że prezydent Olsztyna powinien się wsłuchać w głos mieszkańców Olsztyna i ekspertów.

Radny Nowoczesnej Tomasz Głażewski. Fot. B. Świerkowska-Chromy

Tomasz Głażewski z Nowoczesnej uważa, że wartością dodaną jest funkcjonowanie linii tramwajowej bokiem ulicy Piłsudskiego. – Dzięki temu zachowane zostaną możliwości ruchu na drodze i możliwości komunikacji publicznej są dzięki temu dużo większe – przekonywał.

Jarosław Babalski, radny Prawa i Sprawiedliwości, uważa, że po przykrych doświadczeniach z ulicy Kościuszki trzeba wyciągnąć wnioski i linię tramwajową poprowadzić bokiem ulicy.

Robert Szewczyk z Platformy Obywatelskiej ma podobną opinię na ten temat. Jak przekonuje, jeżeli linia tramwajowa poprowadzona zostanie środkiem to miasto straci kolejne rondo na skrzyżowaniu Dworcowej i Piłsudskiego, a ulica Obiegowa zostanie Obiegową już tylko z nazwy.

Cenne śmieci

Olsztyński ZGOK dostaje zbyt dużo śmieci z 37 gmin i aby je przerobić musi uruchomić trzecią zmianę.

Radny Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Babalski. Fot. B. Świerkowska-Chromy

Radny PiS Jarosław Babalski mówił w Porannych Pytaniach, że oficjalnie postawił prezydentowi Olsztyna pytania, czy instalacja ZGOK jest w stanie przerobić 120 tysięcy ton śmieci jak zapewniano i, czy Zakład Gospodarki Odpadami Komunalnymi powinien wyzbywać się śmieci i swoje zadanie przekazywać podmiotowi trzeciemu?

Radny PO Robert Szewczyk przypomniał, że radnym bardzo zależało na tym, aby to właśnie miejska, komunalna spółka odpowiadała za śmieci i aby miasto miało wpływ na to co się z nimi dzieje. – Gdybyśmy wówczas nie powierzyli ZGOK-owi tego zadania, to w tej chwili nie mielibyśmy kontroli nad tym co się na tym rynku w Olsztynie dzieje – dodał. Radny Szewczyk podkreśla, że w ten sposób udało się uratować miejsca pracy i miasto ma wpływ na to ile będą nas kosztować nieczystości i ile można na nich zarobić. – Produkowane przez olsztyński zakład śmieci będą spalane w olsztyńskiej elektrociepłowni i jest to połączony projekt – podsumował.

Tomasz Głażewski z Nowoczesnej zwraca uwagę na to, że do Zakładu Gospodarki Odpadami Komunalnymi w Olsztynie trafiają odpady aż z 37 gmin. – Jeśli w tej chwili powstały problemy z przerabianiem odpadów, to od tego jest zarząd spółki i współwłaściciele, aby szybko znaleźć metodę rozwiązania problemu – dodał.

Łańcuch prezydenta

Radni zaproponowali, aby prezydent Olsztyna podczas sesji, czy ważnych uroczystości miał na sobie łańcuch reprezentacyjny. Sam Piotr Grzymowicz nie znajduje na ten cel pieniędzy w budżecie i mówi, że jeśli taka jest wola radnych niech się na łańcuch złożą.

Radny Platformy Obywatelskiej Robert Szewczyk. Fot. B. Świerkowska-Chromy

Robert Szewczyk z PO wyjaśnił w Porannych Pytaniach, że jak wynika z ostatnich deklaracji prezydenta Olsztyna, łańcuch ma być sfinansowany przez sponsorów.

Tomasz Głażewski z Nowoczesnej dodał, że prezydent Olsztyna wygląda jak prezydent, a łańcuch jest tylko dodatkowym atrybutem. Najważniejsze są decyzje jakie podejmuje prezydent, a nie elementy dekoracyjne.

Jarosław Babalski z PiS w kategorii żartu odbiera propozycję prezydenta Piotra Grzymowicza, aby to radni złożyli się na łańcuch dla prezydenta. – Jeśli miasto ma pieniądze na wszelkiego rodzaju inwestycje, to kilka, czy kilkanaście tysięcy złotych powinno się znaleźć, jeśli będzie potrzeba to radny PiS dołoży się do jego kupna – zadeklarował.

Posłuchaj Porannych Pytań

00:00 / 00:00

 

 

(bsc)

 

 

 

 

Więcej w odpady, śmieci, kolej miejska
Jerzy Szmit: powinniśmy się cieszyć z nowo budowanych bezpiecznych dróg na Warmii i Mazurach

Ponad 200 milionów złotych zostanie przeznaczonych do 2019 roku na likwidację niebezpiecznych miejsc na drogach Warmii i Mazur – mówił w Porannych Pytaniach Polskiego Radia Olsztyn...

Zamknij
RadioOlsztynTV