Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 17 °C pogoda dziś
JUTRO: 27 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Region połączy się z siecią autostrad i dróg ekspresowych w kraju i Europie

Podpisanie umowy, fot.GDDKiA

Ma mieć 20 kilometrów długości i standard drogi ekspresowej. Krajowa 16 na odcinku Borki Wielkie-Mrągowo zostanie przebudowana. W siedzibie olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisano umowę na wykonanie koncepcji programowej tej trasy.

Firma z Gdańska będzie miała na to 15 miesięcy. W planach jest także przystąpienie do modernizacji kolejnych odcinków drogi S16 na odcinku Mrągowo-Ełk. Umowa przewiduje również przygotowanie koncepcji obwodnicy Mrągowa w ciągu drogi krajowej numer 59. Po zakończeniu prac nad tymi dokumentami GDDKiA przystąpi do ogłoszenia przetargu na realizację tego zadania w tzw. systemie „projektuj i buduj”. Planowany termin ogłoszenia przetargu to druga połowa 2018 roku.

W Mrągowie jest węzeł komunikacyjny, gdzie obciążenie Olsztyn-Mrągowo rozprasza się w pięciu różnych kierunkach – podkreślała Otolia Siemieniec, burmistrz Mrągowa. – W związku z tym nie ma problemu z dalszą jazdą: do Mikołajek, Giżycka, Kętrzyna czy trasą wojewódzką numer 600 do Szczytna – dodała Siemieniec.

Szesnastka to główny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur w układzie równoleżnikowym.

Inwestycja będzie kolejnym etapem rozbudowy drogi. Projektowana trasa będzie miała długość 19,7 km – 15,6 km w ciągu S16 oraz 4,1 km w ciągu dk 59 (obwodnica Mrągowa). Przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, natomiast na przebiegu obwodnicy Mrągowa w ciągu dk 59 będzie to droga o przekroju jednojezdniowym, dwu lub trzypasowym (1×2 lub 2+1). Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy jedynie poprzez węzły drogowe: Sorkwity, Bagienice i Mrągowo.

Toczą się także prace nad pozostałymi odcinkami szesnastki. Są to:

– obwodnica Ostródy o długości 8,7 km (w budowie);

– południowa obwodnica Olsztyna o długości 10 km (GP);

– 14,7 km wspólnego przebiegu z S51 (w budowie);

– Olsztyn – Biskupiec dobudowa II jezdni o długości 25,3 km. Dla tego zadania wydana została decyzja środowiskowa, opracowywana jest koncepcja programowa, projekt budowlany i wykonawczy;

– Mrągowo – Orzysz – Ełk o długości ok. 74 km.

Odcinek Mrągowo – Ełk

W przypadku wschodniej części krajowej (na odcinku Mrągowo-Ełk), to na potrzeby tego zadania wykonane zostało Studium-Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. Konieczna jest ponowna analiza akustyczna i ocena BRD przed złożeniem wniosku o decyzję środowiskową. Przygotowujemy się do ogłoszenia przetargu na wykonanie aktualizacji STEŚ z elementami koncepcji programowej – powiedział Polskiemu Radiu Olsztyn Mirosław Nicewicz, szef olsztyńskiego oddziału GDDKiA. – W tej chwili, dopóki nie zakończymy tych prac, to trudno mówić o jakimś wskazaniu. Jednak moim zdaniem, technicznie i przyrodniczo da się wybudować tę trasę. Nie bez znaczenia będą protesty, które się pojawią. Nawet jeśli efektem będzie pozytywnie wydana decyzja środowiskowa, to przy tych protestach, kontestowanie tych propozycji za długo, spowoduje określone przesunięcie w czasie – podkreślał Nicewicz.

Droga ekspresowa S16

Przypomnijmy, że w ostatnich latach zmiany rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych dla naszego województwa wprowadziły dwie nowe drogi ekspresowe: S5 – stanowiącą przedłużenie istniejącej drogi ekspresowej S5 od węzła Nowe Marzy (A1) do Ostródy oraz S16 Olsztyn – Ełk – Knyszyn. Dzięki tym drogom północno-wschodnia część Polski, w tym nasze województwo, uzyska możliwość przejazdu w układzie równoleżnikowym trasą wiodącą drogami klasy S. Od granicy z woj. kujawsko-pomorskim do Ostródy będzie to droga S5, następnie do Olsztynka – S7, z Olsztynka do Olsztyna – S51 i od Olsztyna do Ełku – S16. Układ ten będzie łączył drogi biegnące na linii północ – południe: autostradę A1, drogę ekspresową S7 i drogę ekspresową S61. Tym samym połączy region z pozostałą siecią autostrad i dróg ekspresowych w kraju i Europie.

 

DK16 Biskupiec – Borki Wielkie. Fot. K. Głębocki/GDDKiA

(gddkia/mlewin)

ZOBACZ TAKŻE

Więcej w Biskupiec, Ełk, Sorkwity, Mrągowo, GDDKiA, Orzysz, Mirosław Nicewicz, DK16, Otolia Siemieniec, S16, bagienice, Borki Wielkie-Mrągowo, Nowe Bagienice, Marcinkowo, Studium-Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, STEŚ
Policjanci rozpoczynają patrole na stokach

Policjanci z Warmii i Mazur pojawią się na stokach naszego regionu. To nowość w województwie. Czterech funkcjonariuszy z oddziału prewencji przeszło już szkolenia praktyczne i teoretyczne....

Zamknij
/RadioOlsztyn
RadioOlsztynTV