Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 8 °C pogoda dziś
JUTRO: 7 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Sushi – „mała czarna” gastronomii

Fot. PAP

Polacy są przywiązani do tradycji, ale chcą próbować dań innych kuchni. Pizzy, choć wydaje się być popularna, w ostatnich 3 miesiącach po raz pierwszy spróbował… co piąty Polak. Najmodniejszym daniem jest sushi – to „mała czarna” gastronomii.

Polacy, choć najbardziej cenią swoją kuchnię, chcą próbować nowych smaków, zwłaszcza kuchni gruzińskiej; najmodniejszym daniem jest sushi – oto, co wynika z pierwszej edycji Raportu Food-Trendów Pyszne.pl, serwisu do zamawiania jedzenia online. Badanie zrealizowano w kwietniu 2019 na reprezentatywnej grupie 800 Polaków w wieku od 18 do 65 lat.

Najczęściej jadanymi daniami są te kuchni polskiej (98 proc.), jak kotlet schabowy czy pierogi; następnie włoskiej (53 proc.), jak pasty i pizza; oraz chińskiej (29 proc.), jak ryż i kurczak z dodatkami.

28 proc. z nas w ciągu ostatnich trzech miesięcy odkryło nową dla siebie kuchnię świata, a trzy na cztery osoby są zainteresowane próbowaniem coraz to nowych jej rodzajów.

Ankietowani najchętniej spróbować chcieliby dań kuchni gruzińskiej (25 proc.), indyjskiej (18 proc.), a także tajskiej (17 proc.). Z kolei najmodniejszym daniem jest sushi (32 proc. wskazań).

Jeśli chodzi o częstotliwość zamawiania to 30 proc. badanych robi to raz na dwa tygodnie; 30 proc. raz na miesiąc; 22 proc. rzadziej niż raz na miesiąc; 15 proc. raz w tygodniu.
Najważniejszy posiłek dnia to dla Polaków – jak wskazała prawie połowa badanych (49 proc.) – obiad. Tuż za nim znalazło się pierwsze śniadanie (37 proc.), dużo dalej zaś drugie śniadanie (5 proc.), kolacja (4 proc.) czy lunch (1 proc.).

Jak komentuje Piotr Wódkiewicz z Pyszne.pl, najbardziej zaskoczyła go statystyka, że w ciągu ostatnich 3 miesięcy 18 proc. Polaków po raz pierwszy spróbowało pizzy, a więc jednego z najpopularniejszych dań kuchni włoskiej oraz tego chyba najbardziej kojarzonego z dostawą. „Dla mnie pizza jest jak woda – tak, jak każdy pije wodę, tak oczekiwałem, że każdy je pizzę, także ten wynik zaskakuje” – ocenia.

Sushi jest najmodniejszym daniem wśród zamawiających. „Sushi to królowa – tak, jak w modzie jest mała czarna, tak w gastronomii tą małą czarną jest właśnie to klasyczne danie, kojarzone z daniem zdrowym. Nie przeraża nas to, że powinniśmy jeść je pałeczkami, choć dla niektórych jest to wyzwanie, ale jesteśmy otwarci, żeby również w ten sposób eksperymentować z kuchnią” – zauważa.

Tym, co z kolei nie zaskoczyło Wódkiewicza jest fakt, że Polacy najbardziej kochają swoją rodzimą kuchnię. Mimo przywiązania do tradycji, lubimy próbować. „Polski konsument jest otwarty na nowe. Jak pokazują dane, 28 proc. chce spróbować nowej kuchni, a wśród młodszych ta statystyka jest wyższa, bo wynosi 38 proc.” – kwituje.

 

Autor: PAP Life
Redakcja: K. Ośko

Więcej w kuchnia
Festiwal Dziedzictwa Kulinarnego Warmii, Mazur i Powiśla w Olsztynie. Jury wybrało smaki regionu

 Na stoiskach ustawionych wokół zamku, producenci prezentowali m.in. tradycyjne wędliny, sery z mleka koziego, pieczywo, musztardy, zioła, herbaty i miód od lokalnych pszczelarzy. Festiwal to jedno...

Zamknij
RadioOlsztynTV