Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 7 °C pogoda dziś
JUTRO: 9 °C pogoda jutro
Logowanie
 

W Bliższych spotkaniach o prawach i obowiązkach konsumenckich, darmowych poradach prawnych i rozliczeniach z fiskusem

Fot. Fotolia.com

Jakie mamy prawa jako konsumenci, gdzie możemy skorzystać z pomocy prawnej? Jakie zmiany nastąpiły w rozliczaniu podatku dochodowego? O tym rozmawiano w Bliższych spotkaniach. Do wysłuchania audycji zapraszają Izabela Malewska i Maciej Świniarski. 

Jadwiga Urbańska – Miejski Rzecznik Praw Konsumenta w Olsztynie. fot. P. Getka

Jadwiga Urbańska – rzecznik praw konsumenta w Olsztynie była gościem Izabeli Malewskiej i Maćka Świniarskiego.

I. Malewska: Często jako klienci mamy pewne roszczenia. Czy są zupełnie niezasadne?

J. Urbańska: Muszę przyznać rację, że tak jest. Wynika to z tego, że mamy w sobie głębokie przekonanie, że więcej nam wolno jako konsumentom i że przedsiębiorca jest niejednokrotnie tym, który ma nasze oczekiwania całkowicie spełniać. One nie zawsze są spójne z tym, co przepisy stanowią. Musimy wiedzieć, że jeśli dokonujemy jakichkolwiek wyborów przy zakupie, to musimy mieć świadomość tego, że odpowiedzialność jest również po naszej stronie. Dokonaliśmy wyboru i jeśli nie jesteśmy zadowoleni, to teraz nie możemy przerzucać tej odpowiedzialności i niezadowolenia na sprzedawcę.

I. Malewska: Dotyczy to głównie zakupów, prawda? Kupujemy i nie dopytujemy się, czy sklep uwzględnia zwroty, bo być może przymierzymy i sukienka do butów w domu nie będzie nam pasować. Chcielibyśmy zwrócić, ale sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia towaru, który nie ma wad?

J. Urbańska: Właśnie z tym nam się trudno zgodzić jako konsumentom. Ludzie wyrażają bardzo duże niezadowolenie, bo uważają, że mają nieograniczone prawa. A tak jednak nie jest.

M. Świniarski: Wchodzimy do sklepu i widzimy kartkę – „ Zwrotów nie przyjmujemy”. Jak to?

J. Urbańska: Tak, a jak kartki nie ma, to jest zarzut, że kartki nie było z taką informacją. Więc zawsze każdy powód jest dobry do tego, by adresować tę pretensję – niesłuszną do przedsiębiorcy. Nie mówię, że one są zawsze niesłuszne, ale w wielu przypadkach troszkę nasze oczekiwania są zbyt odstępujące od naszych prawnych uprawnień, jakie dał nam ustawodawca.

I. Malewska: Czym jest gwarancja, a czym rękojmia?

J. Urbańska: Konsumenci mylą te pojęcia. Uważają, że zawsze powinna być gwarancja. W rozumieniu prawa gwarancja różni się od uprawnień ustawowych. Musimy pamiętać, że gwarancja, to jest dobrowolne oświadczenie tego, który zechce tę gwarancję wydać. Nie ma w ogóle obowiązku.

Posłuchaj rozmowy

Adwokat Stefan Salomon – dziekan Okręgowej Rady Adwokackiej w Olsztynie był gościem Bliższych spotkań.

I. Malewska: Mówiąc o poradach prawnych chcielibyśmy się skupić na tym bezpłatnym poradnictwie. Od stycznia 2016 roku mamy nieodpłatne punkty opieki prawnej. To był taki moment przełomowy w kraju?

S. Salomon: Tak. Od 1 stycznia 2016 roku powstała możliwość uzyskania przez obywateli nieodpłatnej pomocy prawnej. Na początku ten katalog osób uprawnionych do uzyskania takiej pomocy był ograniczony, ale od 1 stycznia tego roku praktycznie każdy może uzyskać taką pomoc prawną. Pod warunkiem, że złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Należy zaznaczyć, że obowiązuje wyłączenie, bo ta nieodpłatna pomoc prawna nie obejmuje spraw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, z wyjątkiem przygotowania do rozpoczęcia takiej działalności.

I. Malewska: Gdzie możemy szukać informacji? Gdzie takie punkty się znajdują?

S. Salomon: W wyszukiwarce wpisujemy nieodpłatna pomoc prawna i nazwę miejscowości i od razu pojawia się informacja o tym, że taką pomoc prowadzi starostwo. Można również uzyskać informację o zasadach jej udzielania, można zarejestrować się na określony dzień i godzinę. Starostwa również podają punkty, w których ta nieodpłatna pomoc prawna jest świadczona, bo nie zawsze jest świadczona w siedzibach starostwa.

M. Świniarski: To jest taki drogowskaz trochę, pokazanie mapy, którędy się poruszać. To nie jest tak, że ten mecenas, do którego zgłosimy się po darmową poradę, będzie nas od razu reprezentował za darmo i poprowadzi od początku do końca?

S. Salomon: Rzeczywiście skorzystanie z nieodpłatnej pomocy prawnej w takim punkcie nie oznacza, że dana osoba automatycznie ustanawia adwokata czy radcę prawnego swoim pełnomocnikiem i że jest on zobowiązany do prowadzenia dalej sprawy tego klienta.

Posłuchaj rozmowy

00:00 / 00:00
00:00 / 00:00

O zmianach, jakie nastąpiły w rozliczeniu podatku dochodowego PIT za 2018 rok, który musimy rozliczyć do końca kwietnia 2019 roku, o  e-picie, obowiązujących ulgach i 1% podatku, jaki chcemy przekazać na organizacje pożytku publicznego – mówiła Renata Kostowska, rzecznik prasowy Izby Administracji Skarbowego w Olsztynie.

Posłuchaj rozmowy

Redakcja: A. Podbielska za D. Kucharzewska

Więcej w prawo, PIT, konsument, porada prawna
Dziś Światowy Dzień Konsumenta. Sprawdziliśmy, na co narażeni są konsumenci na Warmii i Mazurach

Konsument ma kilka podstawowych praw, przede wszystkim do bezpieczeństwa i informacji. Z tym drugim zdarzają się problemy w przypadku żywności. Na Warmii i Mazurach około ¼...

Zamknij
RadioOlsztynTV