Strona główna Radio Olsztyn
Posłuchaj
Pogoda
Olsztyn
DZIŚ: 23 °C pogoda dziś
JUTRO: 19 °C pogoda jutro
Logowanie
 

Na Mierzei Wiślanej trwa budowa śluzy. Zobacz galerię zdjęć i film z budowy kanału żeglugowego

W miejscu przekopu ruszyły prace przy budowie śluzy. Kontynuowane są roboty ziemne, umocnienia skarp oraz budowa nasypów pod drogi – podał Urząd Morski w Gdyni.

Prace toczą się zgodnie z przyjętym harmonogramem. Prowadzone są między innym roboty związane z mostami, mamy już częściowo pozalewane podpory, gotowe są wzmocnienia pod obydwa przyczółki. Trwają również prace związane ze śluzą, która będzie miała głębokość 6,5 metra. Ta rezerwa, w stosunku do planowanej obecnie głębokości toru wodnego (5 m.) jest pozostawiona na przyszłość, tak aby łatwiej można było dostosować parametry drogi wodnej do wymogów związanych z rozwojem żeglugi w tym rejonie

– poinformowała zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Dodała, że z uwagi na duże zainteresowanie, jakie wzbudza budowa, a także w trosce o płynność i bezpieczeństwo ruchu drogowego, w uzgodnieniu i dzięki uprzejmości Nadleśnictwa Elbląg, niedługo zostanie oddane do użytku tymczasowe miejsce postojowe, zlokalizowane po wschodniej stronie budowy od strony Zalewu Wiślanego.

Na terenie Zalewu Wiślanego zostało przygotowane nabrzeże tymczasowe, które jest wykorzystane na potrzeby dostarczania materiałów oraz sprzętu do budowy obwiedni sztucznej wyspy. Aktualnie trwają dostawy materiałów i mobilizacja sprzętu, aby zintensyfikować prace przy budowie wyspy – wskazał Urząd Morski w Gdyni.

Coraz bardziej widoczne są też efekty prac przy budowie mostu, śluzy i kanału żeglugowego. Na mostach północnym i południowym zakończono pogrążanie pali prefabrykowanych, a na moście południowym, na którym prace są bardziej zaawansowane, trwają roboty żelbetowe.

Pozostałe prace na najbliższe tygodnie to budowa budynków administracyjnych, czyli bosmanatu oraz prace przy instalacjach tj. elektryczne, techniczne i sanitarne. Rozpoczną się także prace przy obwiedni sztucznej wyspy.

W toku są przetargi na drugą część budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, a mianowicie umocnienie brzegów rzeki Elbląg, a także na pogłębiarkę, która będzie dedykowana utrzymaniu nowej drogi wodnej, a prawdopodobnie również wykona część prac przy trzecim etapie budowy, tj. pogłębianiu toru na Zalewie Wiślanym.

Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,88 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany – 10,176 km; rzekę Elbląg – 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość to 5 m.

Docelowo ma ona umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 roku. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji konsorcjum firm NDI/Besix.

Trwają prace na Mierzei Wiślanej. Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Trwają prace na Mierzei Wiślanej. Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Trwają prace na Mierzei Wiślanej. Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Trwają prace na Mierzei Wiślanej. Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Trwają prace na Mierzei Wiślanej. Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Trwają prace na Mierzei Wiślanej. Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Trwają prace na Mierzei Wiślanej. Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Trwają prace na Mierzei Wiślanej. Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Trwają prace na Mierzei Wiślanej. Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Trwają prace na Mierzei Wiślanej. Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Trwają prace na Mierzei Wiślanej. Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Trwają prace na Mierzei Wiślanej. Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Trwają prace na Mierzei Wiślanej. Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Trwają prace na Mierzei Wiślanej. Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Trwają prace na Mierzei Wiślanej. Fot. materiały prasowe NDI/BESIX

Autor: PAP
Redakcja: B.Świerkowska-Chromy

ZOBACZ TAKŻE

Więcej w kanał, przekop, Mierzeja Wiślana
Minister Gróbarczyk: budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję poprzedziły szerokie konsultacje społeczne [WYWIAD]

Budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję poprzedziły szerokie konsultacje i dyskusje z lokalną społecznością - powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Wskazał, że inwestycja...

Zamknij
/RadioOlsztyn
RadioOlsztynTV